söndag 3 februari 2019

Du ska inte tro att du är bättre än vi...




Jantelagarna : 

Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Jag lyssnar sällan på radio. Jag tycker helt enkelt inte om det. Men när både Sparo och FruEfficientBadass hade skrivit varsitt spännande inlägg om ett SR-programmet Plånboken och avsnittet om gymnasieläraren Åsa, som valde att lämna ekorrhjulet kunde jag helt inte låta bli.  Hur illa kan detta vara tänkte jag?

Du skall inte tro att du kan lära Pia något.
Och mycket riktigt, det var precis så där illa som både Sparo och FEB hade beskrivit det. Det här programmet är tillämpningen av jante när den är som bäst (eller som värst, beroende på hur man ser på det). Jag är född och delvis uppvuxen i ett annat land, i en helt annan kultur, där begreppet jante inte existerar. Därför har jag alltid fascinerats av människors förtjusning i att trycka ned andra som vågar gå emot strömmen och massan. Andra som vågar stå upp för sina åsikter och som inte vill vara eller leva som alla Average Joes eller Medelsvenssons som det som fint heter här.

Att journalisten vill vrida intervjun till att handla om någon slags kvinnofälla för att Åsa har mage att vilja baka eget bröd och odla grönsaker är bara helt sanslöst. Det kan ju anas satt journalisten är bitter för att hon inte själv tar sig tid att baka den där brödlimpan och väljer att istället handla vidrigt formbröd i affären som innehåller flera kilo socker och diverse annan skit. Skulle alternativet med att alla dessa kvinnor som blir utbrända och sjukskrivna på grund av stressfällan och ekorrhjulet är så mycket bättre?

Och det är just därför som varenda liten blogg, varje liten diskussion är så viktig för att sprida budskapet om att det finns en alternativ vardag, ett liv bortom ekorrhjulet och alla dessa i-landsproblem som vi västerlänningar själva har hittat på. Att det finns viktigare saker här i livet än att äta en utelunch för 140 kr eller sitta bänkad framför melodifestivalen (eller annan valfri skit) varje lördag kväll under ett helt kvartal.

Det här inlägget är inte konstruktivt. Jag blev bara grymt irriterad av att lyssna på det där radioinslaget. Jag sprängdes nästan och blev tvungen att skriva av mig. Nu känns det bättre så jag ska gå och titta till min chiliodling och känna mig nöjd över att Utbrytningen arbetar hårt och målmedvetet mot ett liv som vi väljer själva att leva. Ikväll ska jag baka bröd, som den kvinna jag är.

Ha det gött!

// Hon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar