tisdag 29 januari 2019

Netflix eller chill?

Svenskar lägger idag en allt större del av sin disponibla inkomst på diverse abonnemang för diverse saker. Det kan röra sig om allt ifrån månadsboxar med smink till prenumerationer på någon av alla medietjänster som flyter omkring, typ Netflix, HBO, Spotify, Tidal osv.


Enligt Konsumentverket (KO, mu) så är den vettiga månadskostnaden för diverse *medier ca 1200 kr. Utslaget på ett år snackar vi om 14400 kr i kostnader för något som du inte äger, kan omsätta igen eller som försvinner om bolagen du streamar ifrån helt plötsligt behöver lägga ned. Tro tusan att ungdomar tycker att budgeten är svår att få ihop om de lägger motsvarande en fjärdedel av en ordinär matbudget på att prenumerera på omotiverade men vältajmade sexscener ifrån HBO.


Utöver att detta kostar pengar (tydligen en massa pengar) så måste det ju ta en massa tid? Medelsvensken spenderar i snitt nästan två och en halv timme om dagen** bänkade vid någon form av skärm, insupandes media. Utslaget på ett år så spenderar svensken ungefär 38 dygn klistrade vid en streaming eller TV-tjänst. I denna mätning finns det inga uppgifter på hur mycket tid som läggs på rena musikstreamingtjänster. Det är också svårt att hitta data för detta men en försiktig gissning är att merparten av de som pendlar till jobbet går med lurarna i öronen under pendlingstiden så lägg på ett par timmar om dagen vilket ger cirka 30 dygn om året i lyssningstid för musik, bok eller podcast-streaming. En snittsvensk konsumerar alltså medier i en eller annan form under nästan 70 dygns tid under ett vanligt år (i exemplet: 2018).

Medelsvensson mitt i jobbpendlingen.
Det går nästan inte att konstatera ett faktum som ovan utan att också fråga sig vad det gör med våra hjärnor som ju fortfarande är samma hjärnor som våra förfäder använde för att springa ihjäl gaseller på savannerna i Afrika eller gräva upp rötter. Att hjärnan konstant arbetar på högtryck för att ta hand om all information som kommer in gör oss trötta, deprimerade, utåtagerande och stimulerar beroendebeteenden som nedstämdhet när vi inte får vår "fix" eller aggressivitet när vi blir avbrutna. Kort sagt så blir vi hjärnskadade. Den konstanta exponeringen, inte bara för streamade media utan för lättillgänglig underhållning i allmänhet, förändrar den fysiska strukturen i hjärnbarken.***

Hemma hos oss har vi sedan länge försökt bannlysa abonnemang av ovan sort. Hon har fortfarande ett spotify-abonnemang för vårt musikande men i övrigt så köper vi fysiskt musiken vi är intresserande av, och film tittar vi på med jämna mellanrum. Då möbleras datormonitorn fram i vardagsrummet. Till vardags står bara skivspelaren framme eftersom vi inte har någon vanlig TV. Vi var lite svaga i början av året och tackade ja till en gratismånad på Netflix. Vi har tittat sammanlagt fyra timmar under hela månaden. Dessa fyra timmar var vi måttligt underhållna.

Hur gör ni för att hantera mediaströmmarna som ständigt pockar på uppmärksamhet och för att försena skärmzombieapokalypsen?

* s. 23 , https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/privatekonomi/koll-pa-pengarna-2019-konsumentverket.pdf
** s. 6 , http://mms.se/wp-content/uploads/_dokument/rapporter/tv-tittande/ar/%C3%85rsrapporter/%C3%85rsrapport%202018.pdf

16 kommentarer:

  1. Vi har Spotify eftersom musiken är ett av mina största intressen. Väl värda pengar. HBO/Netflix har vi också men drar nytta av att dela med vänner och köra gratisperioder när det går. Vi tittar väldigt lite på TV och har tagit bort den från vardagsrummet. Sonen får se på film när han vaknar tidigt på helgerna. Detta då via just ovan nämnda abonnemang.

    Annars är det bra att avskärma sig, tagga ner och ha tråkigt ibland. Hjärnan mår bra av det. Det ser jag verkligen på vår son jmf många av hans hypervänner som behöver stimulans 24-7. Vår femåring kan inte öppna en Ipad själv, han får bara använda den för att hitta pärlplattemönster. Tv-spel vet han inte vad det är. Lär dock ändras när han börjar skolan skulle jag tro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har musik som ett av våra största intressen. Skivsamlingen utökas ständigt med nya fynd, på gott och ont :)

      Vad grymma ni är som skapat de ramarna till barnen! Jag känner flera föräldrar vars barn inte leker med något annat än telefonen eller ipaden och det är skrämmande.

      Radera
  2. Jag har Spotyfy gratis via syster men lyssnar sällan eller aldrig. Åker på mest när jag har gäster som ett bakgrundsljud. Netflix kör jag periodvis. Tv har jag men den är aldrig på då jag väljer att streama mitt tittande (blir mest på datorn även om jag kan se på tv via chromecast). Ljudböcker lånar jag från biblioteket och det blir inför sänggående och en och annan gång på en lång promenad. Jag gillar att ha tyst så jag kan höra mina egna tankar....för det mesta. Datortid....ja, den tiden har ökat i och med bloggandet och alla bra bloggar man bara måste läsa!
    mvh / S.L.I.M.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, datortiden har ökat markant i och med bloggandet :D Med precis som du skriver, man bara måste läsa alla bra och inspirerande bloggar!

      Radera
  3. Ser att ni lagt till min blogg på sidan, tackar för det men ni har glömt ett L i adressen (boggspot istället för blogspot) :)

    SvaraRadera
  4. Ha ha! Vad gött att finna fler som inte har TV.
    Jag stängde av den 2005 och har inte återvänt. Tycker Netflix är bra då man kan ladda ner avsnitt och ta med sig, det är det enda mediastreamingen jag har i mitt liv.

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, vi är inte många som lever utan en tv, men vi finns! Vi har haft Netflix på prov, men lyckades nästan aldrig hitta något att titta på, vilket resulterade antingen i ett planlöst skrollande eller att vi tittade på något som vi egentligen inte var intresserade utav.

      Radera
  5. Ibland känns det som ett tävlande om vem som har minst, vilket känns fel för mig. Jag har ingen vanlig tv- antenn i mitt hus, men kopplar upp datorn och tittar på play eller på Netflix. Kan gilla själva idéen med att se en hel serie på ett par dagar när jag inte har energi eller lust att göra något särskilt. Delar det abonnemanget med min dotter som bor i en annan stad. Spotify kör jag gratisversionen av när jag känner för musik ibland. Behöver ju inte betala för något som går att få gratis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan jag hålla med om! Nu är det kanske inte ett sk. "race to the bottom" som är det intressanta utan om att vara medveten om sina vanor och se till att det inte blir slentrianmässigt. Det skadliga är ju inte att titta på en film eller en serie då och då utan när hjärnan är i konstant överbelastningsläge och aldrig får stänga av.

      Radera
  6. Härlig blogg, nu har jag lagt till er i min lista :) Vi har Viaplay, men det är mest för dotterns skull eftersom vi gillar deras utbud för barn. Vi själva tittar ytterst begränsat på TV (jag skrev ett helt inlägg om hur vi kapat kostnaderna för TV senaste snart 2 åren). Ja, och under hockeysäsong kommer vi tyvärr inte undan Cmore eftersom maken bara måste se hockeyn...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig! Och din blogg finns numera med på vår läslista också :)

      Det låter som att ni har gjort ett medvetet val vad gäller ert TV-tittande. Och det finns ingen som säger att man måste leva utan en TV. Det är där slentrianmässiga tittandet och skaffandet av en massa kanaler/tjänster som tar så mycket tid och pengar.

      Radera
  7. Mycket intressant stt få ta del av er blogg. Tack för den!
    Ett ”problem” är bara själva grafiken, påfrestande för ögonen att läsa texten. Möjligen är det den mörka bakgrundsfärgen eller teckensnittet? Önskvärt med ögonsnällare utformning av färg o form - så kommer jag troget att följa er längs vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Vad tråkigt att höra, vi kommer troligtvis laborera med grafiken allteftersom vi landar i hur vi vill att bloggen ska vara. Har du möjligtvis något förslag på vilka färger som skulle kunna funka bättre? Dina tips tas tacksamt emot!

      Radera
  8. Det enda jag har är Spotify, och det lyssnar jag i snitt runt åtta timmar om dagen på, så det känner jag är värt att ha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med helt och hållet! Har också ett konto på Spotify, och det blir minst 3-4 timmar om dagen. Värt att betala 99 kr i månaden för!

      Radera