fredag 27 september 2019

Om ditten och datten

Hej på er från soliga Hufvudstaden


Fyra veckor har gått sedan vi återgick till arbetet. Det blev aldrig något vemodigt inlägg om hur segt det var sätta sig på kontoret, slå upp datorn, börja producera diverse skrivsbordsprodukter med ständiga avbrott för högst tvivelaktiga möten, när både kropp och knopp fullständigt skriver efter att få vara någon annanstans, typ på en sten i skog. Jag tror att många av er känner igen känslan. Men men, man får helt enkelt göra det bästa av situationen. Gå till kontoret varje dag, le och var glad, samtidigt som man fortsätta gräva ut sig lite smått. Lite som att försöka gräva bort Skåne från resten av Sverige, lite i taget ;)

 Mycket har dock hänt under de här fyra veckorna.

Vi har spenderat åtskilliga timmar i skogen. Hela frysen är full med diverse bär, äppelmos, gädda, abborre, och annat smått och gott. Så mycket sylt som jag har kokat i år… Preppern i mig fullständigt njuter av kunna fylla hylla efter hylla med diverse syltburkar, torkade frukt och annan mat som ska kunna användas i vintern när Hufvudstaden kollapsar efter vinterns första ordentliga snöstorm hehe. Nästa vecka ska jag ta tag i rönnbär och nypon. Rönnbärsgelé ska kokas och eget nyponpulver ska göras i ordning.




 Nästa vecka börjar Han på en ny arbetsplats. Helt nya arbetsuppgifter, nya kollegor och en högre lön. Just nu svävar Han på småmoln över att inte behöva gå tillbaka till sin gamla arbetsplats.


Det är numera inte många dagar kvar till starten av mitt allra första 100 miles lopp. Just nu är det väldigt mycket ångest, förtvivlan och inköp av diverse gear som på något magiskt sätt ska hjälpa mig att klara av det där förbaskade loppet. Japp, jag försöker kompensera för uteblivna träningstimmar med prylar. Och då har jag ändå tränat som en galning de senaste månaderna. Det där med att försöka kombinera ett heltidsjobb med ultralöpning och en hög andra intressen inte alltid är en så lyckad kombination…Det blir säkert bra det där.

 Häromveckan fick vi mejl från Stockholms universitet. Vi hade tidigare i somras anmält intresse till att arbeta som provledare på Högskoleprovet och nu har vi alltså fått besked om att båda hade kommit med. Ett välkommet extraknäck som dessutom kan bli ganska kul. Känns bra att ha lyckats få in foten i systemet eftersom det innebär en extra inkomst två gånger per år.

 Ingen någorlunda aktieintresserad individ har nog missat EQT:s börsintroduktion tidigare i veckan. Så hur gjorde Utbrytningen? Jo, undertecknad tecknade upp sig på 300 teckningsrätter och blev tilldelad lika många. Aktierna såldes under första handelsdagen och resulterade i en fin vinst på över 5000 kr. Pengarna återinvesterades på studs i Kinnevik aktier. Det är bara att tacka och bocka. Jag är fullt medveten om att vi spelar i en helt annan liga och att 5000 kr i vinst i mångas ögon inte är så mycket att snacka om, men för en glad amatör så var det en häftig känsla att få känna sig som en liiiiten börshaj.

 Typ så. Imorgon blir det övertidsarbete vilket kommer att ge ett välbehövligt extra klirr i kassan nästa månad. Och på söndag är det dags att inleda projekt ”Rensning 3.0.” Vi körde Rensning 2.0 i våras och då kändes det som att halva bohaget hade strykt med. Men tydligen inte. Jag förstår ärligt talat inte varifrån alla saker kommer, det är ett mysterium som jag inte blir klok på ^^


Trevlig helg på er!

Over and out

/Hon

7 kommentarer:

  1. Låter som om ni har det gött och prioriterar rätt. Jag kör nog en copy paste på detta med högskoleprovet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att komma en rapport om hur det är att arbeta som provledare :) Det jag redan nu har fått veta är att arbetsdagen är 8,5 h och lönen är 302,40 kr i timmen inklusive semesterersättning. Om man ska arbeta som provledare för första gången så måste man gå en obligatorisk kvällsutbildning på två timmar, även där utgår ersättning.
      Jag tror verkligen att det kan bli en kul sak att göra och det är en bra merit att kunna sätta på sitt CV. Dessutom är ersättningen helt ok, och man är garanterad en placering två gånger per år förutsatt att man inte gör något dumt haha

      Radera
  2. Vilket lopp är det du planerar att genomföra? Kan du inte skriva ett inlägg om utrustningen, träningsförberedelserna osv? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar!

      Jag har inte velat skriva ut vilket lopp det handlar om eftersom det är relativt litet lopp så det är väldigt få kvinnor som förväntas gå i mål och jag är lite paranoid över det där med anonymitet. Jag har funderat på om jag ska börja skriva lite inlägg om löpning eller inte. Det är ju ingen träningsblogg. Å andra sidan, om man kan skriva inlägg om att odla chiliplantor och plocka bär i skogen så kan man ju kanske lika gärna skriva ett par rader om diverse löparäventyr. Något inlägg kommer det säkert att komma längre fram :)

      Trevlig helg på dig!

      Radera
  3. Vilket inspirerande inlägg! Grattis till EQT-investeringen, grym avkastning på en dag. Jag är också sugen på att höra mer om ultraloppet och träning etc :) Hoppas loppet gick toppen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag hörde att många som tecknade upp sig på stora poster inte fick mer än 150... Jag körde på 150 teckningsrätter från två olika konton, vilket verkade vara ett vinnande koncept om man ville säkra en tilldelning.

      Jag har inte sprungit än, det är ett par veckor kvar. Det primära målet just nu är att hålla sig borta från alla barn och småbarnsföräldrar för att inte dra på sig en förkylning. Jag har funderat på om jag ska börja skriva om löpning eller inte. Den upptar ju trots allt en ganska stor del av min vardag, men å andra sidan så är ju detta ingen träningsblogg. Klurigt. Något inlägg kommer det säkert att bli. Om jag lyckas gå i mål så kommer jag ju troligtvis att spricka av stolthet och då måste jag ju bara att få skryta om det på bloggen haha

      Önskar dig en trevlig dag! :)

      Radera
  4. Jag förstår. Jag springer en del lopp och skulle också vilja skriva mer om loppen å så, men delar din åsikt om anonymiteten. Jag har en gissning ändå :) Det kommer gå superbra för dig!! Springer du kortare lopp också eller är det framför allt Ultra som är fokus?

    SvaraRadera