Strax innan jul damp det ner ett brev med en liten julklapp från bostadsrättsföreningen. Vår förening skulle minsann omfattas av en gemensam bostadsrättsförsäkring, varför det inte längre behövdes något bostadsrättstillägg på den egna hemförsäkringen. Tackar och bockar! Det handlar naturligtvis inte om några jättesummor, en besparing på cirka 80 kr i månaden eller dryga tusenlappen om året.
Undertecknad loggade in illa kvickt på "Mina sidor" hos försäkringsbolaget i hopp om att på ett smidigt, modernt och digitalt sätt kunna säga upp försäkringen i fråga. Det är ju trots allt 2020.. Men men, så lätt ska vi naturligtvis inte ha det. Efter ett idogt klickande på "mina sidor" kunde jag konstatera att de enda funktionerna som fanns där var av typen "ändra kontaktuppgifter", "anmäl skada" och självklart "KÖP NY försäkring". Ingenting om att säga upp något man inte vill betala för. Lustigt så det kan bli.
FFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUU!!!!!!!!!!! |
Efter vad som kändes som ett oändligt antal svar av typen "NEJ tack", "NEJ tack, vi har alla försäkringar vi behöver", "NEJ tack, vi behöver ingen livförsäkring", "NEJ tack, våra djur är försäkrade hos en annan aktör och vi är nöjda med det" kunde jag till slut säga upp försäkringsj*veln. Varför gör de så här mot sina kunder, tror de på riktigt att det funkar att försöka sälja fler försäkringar på det sättet? Eller så kanske det gör det och därför fortsätter de hålla på. Jag vet inte. 10 minuter tog samtalet, och totalt nästan en timme för att säga upp en liten månadskostnad. Suck. Men skam den som ger sig! Kampen för minskade utgifter fortsätter!
För den intresserade, här kommer några andra inlägg där vi skriver om hur vi hittills har lyckats sänka eller utradera några andra månadsutgifter:
Netflix eller Chill? - om vår mediekonsumtion
Nyttan med friskvårdsavtalen - om uppsägning av frisktandvårdsförsäkring
Hur du lurar ditt försäkringsbolag - om att se över sin bilförsäkring
Bredbandets bredd och frågor därkring - om att se över sitt bredband
Sagt upp livförsäkring - precis som det låter, om att säga upp livförsäkring
Ett samtal till Tele2 - om att sänka månadskostnaden för telefoni
Fack, nej tack - om hur vi lämnade både facket och A-kassa
Vilka månadsutgifter har ni lyckats kapa?
// Hon
Åh, känner så väl igen mig! Jag hamnade i samma läge med Nordea igår, när jag skulle höra mig för om att flytta över dotterns pengar till en annan bank. På hemsidan står "öppna NYTT konto", hjälp barnen att komma igång med bank-ID" etc, men inget alls om att avsluta konto. Telefonkö (8 minuter), för att få hjälp att hitta en fullmakt för ärendet i fråga, men den visade sig senare vara fel...
SvaraRadera...så idag ska jag FYSISKT gå till banken för att få hjälp.
Suck liksom!
//Louise
oooh störigt! Been there, done that. Har också försökt att avsluta konton hos Nordea, med samma resultat..så osmidigt!
RaderaÄr det ens möjligt att göra ett fysiskt besök hos banken? :O Hoppas iaf att det löser sig någorlunda smidigt!
/Hon
Jag ringde IF i veckan för att höra om när en försäkring löper ut, snabbt svar följt av begynnande säljtugg i linje med ditt inlägg. Jag är dock ganska snabb på att avsluta stackars säljare :)
SvaraRaderaHej och tack för din kommentar :)
RaderaDu fick iaf ett svar INNAN de började med säljsnacket!
Jag försöker att vara snabb och trevlig men bestämd, av någon anledning så verkar det inte funka :/
Ha det gött!
/Hon
Jag är Jean från USA , jag hade problem med att bli gravid och föda barn efter 11år av äktenskapet, jag har varit på flera sjukhus men kunde inte föreställa sig förrän jag såg ett vittnesbörd på internet om hur Dr Adeleke hjälpa en dam med sina rötter och örter sirap.. Jag kontaktade honom utan tvekan och han sa till mig allt jag behöver göra, vilket jag gjorde därefter, till min största förvåning, jag blev gravid inom en kort period och jag är så glad att berätta för alla att jag är en mor till barn. Han är en Gud skickas så kontakta honom för alla problem på (aoba5019@gmail.com) eller kontakta honom på Whatsapp: +27740386124
SvaraRadera