onsdag 29 januari 2020

Ännu en sänkt månadsutgift!

Det blir svårare och svårare att kapa månadsutgifterna. När alla onödiga abonnemang är uppsagda, alla räntor är omförhandlade, att handla på Lidl och Willys samt att ha med sig matlåda är en del av vardagen, och när man inte längre förstår vad fenomenet "kaffe to go" (eller i vårt fall "te to go" eftersom vi snart firar två år som kaffefria) är för något så blir det allt klurigare att hitta nya sätt att beskära månadsbudgeten på. Men vilken tillfredsställelse när man väl lyckas!

Strax innan jul damp det ner ett brev med en liten julklapp från bostadsrättsföreningen. Vår förening skulle minsann omfattas av en gemensam bostadsrättsförsäkring, varför det inte längre behövdes något bostadsrättstillägg på den egna hemförsäkringen. Tackar och bockar! Det handlar naturligtvis inte om några jättesummor, en besparing på cirka 80 kr i månaden eller dryga tusenlappen om året.

Undertecknad loggade in illa kvickt på "Mina sidor" hos försäkringsbolaget  i hopp om att på ett smidigt, modernt och digitalt sätt kunna säga upp försäkringen i fråga. Det är ju trots allt 2020.. Men men, så lätt ska vi naturligtvis inte ha det. Efter ett idogt klickande på "mina sidor" kunde jag konstatera att de enda funktionerna som fanns där var av typen "ändra kontaktuppgifter", "anmäl skada" och självklart "KÖP NY försäkring". Ingenting om att säga upp något man inte vill betala för. Lustigt så det kan bli.

FFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUU!!!!!!!!!!!
I och med att det moderna och digitala sättet inte fungerade så fick det vackert bli ett samtal till bolagets kundtjänst. "Du har plats 97 i kön"....?!*?!? 40 min senare kom jag äntligen fram till en mycket trevlig handläggare. Med min trevligaste stämma förklarade jag mitt ärende och bad handläggaren att avsluta försäkringen. Som svar på det, med en ännu trevligare stämma, fick jag tillbaks "Vi kan väl börja med att se över era nuvarande försäkringar och se så att ni är rätt försäkrade. Hur ser det ut med livförsäkring?" ?!*?!?
Efter vad som kändes som ett oändligt antal svar av typen "NEJ tack", "NEJ tack, vi har alla försäkringar vi behöver", "NEJ tack, vi behöver ingen livförsäkring", "NEJ tack, våra djur är försäkrade hos en annan aktör och vi är nöjda med det" kunde jag till slut säga upp försäkringsj*veln. Varför gör de så här mot sina kunder, tror de på riktigt att det funkar att försöka sälja fler försäkringar på det sättet? Eller så kanske det gör det och därför fortsätter de hålla på. Jag vet inte. 10 minuter tog samtalet, och totalt nästan en timme för att säga upp en liten månadskostnad. Suck. Men skam den som ger sig! Kampen för minskade utgifter fortsätter!

För den intresserade, här kommer några andra inlägg där vi skriver om hur vi hittills har lyckats sänka eller utradera några andra månadsutgifter:

Netflix eller Chill? - om vår mediekonsumtion
Nyttan med friskvårdsavtalen - om uppsägning av frisktandvårdsförsäkring
Hur du lurar ditt försäkringsbolag - om att se över sin bilförsäkring
Bredbandets bredd och frågor därkring - om att se över sitt bredband
Sagt upp livförsäkring - precis som det låter, om att säga upp livförsäkring
Ett samtal till Tele2 - om att sänka månadskostnaden för telefoni
Fack, nej tack - om hur vi lämnade både facket och A-kassa

Vilka månadsutgifter har ni lyckats kapa?

// Hon

4 kommentarer:

  1. Åh, känner så väl igen mig! Jag hamnade i samma läge med Nordea igår, när jag skulle höra mig för om att flytta över dotterns pengar till en annan bank. På hemsidan står "öppna NYTT konto", hjälp barnen att komma igång med bank-ID" etc, men inget alls om att avsluta konto. Telefonkö (8 minuter), för att få hjälp att hitta en fullmakt för ärendet i fråga, men den visade sig senare vara fel...

    ...så idag ska jag FYSISKT gå till banken för att få hjälp.

    Suck liksom!

    //Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. oooh störigt! Been there, done that. Har också försökt att avsluta konton hos Nordea, med samma resultat..så osmidigt!

      Är det ens möjligt att göra ett fysiskt besök hos banken? :O Hoppas iaf att det löser sig någorlunda smidigt!

      /Hon

      Radera
  2. Jag ringde IF i veckan för att höra om när en försäkring löper ut, snabbt svar följt av begynnande säljtugg i linje med ditt inlägg. Jag är dock ganska snabb på att avsluta stackars säljare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar :)

      Du fick iaf ett svar INNAN de började med säljsnacket!
      Jag försöker att vara snabb och trevlig men bestämd, av någon anledning så verkar det inte funka :/

      Ha det gött!
      /Hon

      Radera