måndag 23 mars 2020

En ny vardag

Idag kl. 17:02. Arbetsdagen är slut och undertecknad lämnar den tjusiga, dock nästan helt tomma, kontorsbyggnaden i en av Stockholms närförorter. Vid den här tiden borde det vara rusning, liv och rörelse. Folkfest för att arbetsdagen är slut och det är dags för den välförtjänta AW:t på något flott ställe där en hederlig stor stark kostar 40 tusen miljarder svenska kronor bara för att vi råkar vara i Stockholm. Många myndigheter ligger samlade i denna närförort och det brukar krylla av statstjänstemons (dvs som pokemons, fast statstjänstemän). Idag är det helt öde. Någon enstaka tjänstemon syns lite här och var, annars är det helt dött, lite som i 28 dagar senare... En datorskärm med sladdar under ena armen, en orkidé under den andra armen samt en ryggsäck med datorn och arbetsdokument (och 8 orkidéer till som jag fick gå och hämta efteråt). Dags att gå hem. Nej, jag varken blivit uppsagd eller permitterad. Men däremot förpassad till hemarbete på obestämd tid.

Extra Corona!

Det här med hemarbete har hittills varit lite sisådär valfritt både för undertecknad och för Honom. Från och med det här veckan är det hemmakontor som gäller för oss båda. Det som började som ett av de absolut mest hektiska åren på väääääldigt länge, blev inom loppet av ett fåtal veckor till något helt annat. Tänk vad fort det kan gå.
På ett sätt är det väldigt skönt och är ett välkommet avbrott i ekorrhjulet. Kollegor drar sig för videomöten så att majoriteten av sammankomster av typen "det där kunde ha varit ett mejl" är inställda och ingen knackar på ens kontorsdörr hundra gånger per dag. Helt plötsligt har det frigjorts en massa tid till att faktiskt arbeta och få någonting vettigt gjort. Vi behöver inte handla dyra SL-kort och lägga timmar på pendling. Det har frigjorts ganska mycket tid efter arbetet som vi kan lägga på att utöva våra hobbies, prata om livet eller spela brädspel.

Är vi oroliga? Nej.
Varför inte? Jo, för att det är inte är någon mening med att oroa sig mer än nödvändigt. Vår oro är för liten för att påverka de stora händelserna. det viktiga är att ha ordning på sig själv och sina nära och kära. Sen får resten gå lite som det går. En lärdom som går att dra ifrån långdistanslöpningen är att det inte ger något att oroa sig för vad som händer i slutet av loppet. Man tar en bit i taget och finner sig att det är lite obekvämt och gör lite ont. Det går över det också. Vi har mat (och toapapper!) så att vi klarar oss vid eventuell karantän, vi har kontanter i matburken. Det finns ett buffertsparkonto och med våra nuvarande utgifter så skulle vi, om det vill sig illa, klara oss på en lön. För bara något år sedan så såg det inte ut så där. Vår beredskap är god så att säga. 

Det är helt klart en lite mer påfrestande situation än vanligt  och det är en ny typ av vardag som väntar en lång tid framöver.

Hur har ni det i dessa Corona-tider? 

//Hon & Han

13 kommentarer:

  1. Hos oss här nere i Småland är allt precis som vanligt. Jag var ute på restaurang och åt lunch igår, Lilla Snålgris går på sin simskola som vanligt och ingen får jobba hemma om det inte är nödvändigt. På jobbet har vi möten med +40 personer i en möteslokal som vanligt.

    Jag har varit lite seg i skallen senaste dagarna och hade inte tackat nej till att jobba hemma nån vecka, är mycket piggare då för man slipper restiden och kan sova en halvtimme längre, kan ta och sätta sig en stund på altanen och ladda batterierna osv.

    Morgontrafiken är lika eländig som vanligt, märks inte alls att det är mindre bilar i morgonrusningen vid 06:30-tiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar!

      Tänk att det kan vara så olika... Åkte tunnelbana idag på morgonen och vi var tre personer i hela vagnen. Fast Sthlm räknas väl som den stora smitthärden så det är nog därför vi har hårdare regler jämfört med resten av landet. Min arbetsgivare har skickat hem så gott som hela personalstyrkan och vi måste arbeta hemifrån. Men jag tänker inte klaga, att arbeta hemifrån har frigjort oerhört mycket tid för min del. Just nu är det mest fantastiskt, får la se vad jag tycker om några veckor^^

      Ha det gött!
      /Hon

      Radera
  2. Gillar er parallell till långdistanslöpning. Tror att man är bra betjänt av den inställningen nu, för det här kommer att bli ett maraton. Intressant det du säger om att "det plötsligt finns tid att jobba". På ett sätt en nyttig övning för detta pseudoarbetsliv med alla "tjänstemons" som du så träffande beskriver: Vad är viktigt på riktigt och vad kan skippas? Vi har liksom rullat in oss i lager på lager av oviktigheter och pseudoaktiviteter, vilket jag tror är en av de huvudsakliga anledningarna till de höga sjukskrivningstalen bland åtminstone tjänstemän. Corona är skit på så många sätt, men en sak kommer vi att minnas från den här krisen och det är the joy of less och att gå ner till botten av våra liv: Vad behöver vi?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med! I det långa loppet så tror jag att Corona är ett uppvaknande som verkligen kommer att tvinga folk att omvärdera både det ena och det andra. Skala bort en och en annan pseudoaktivitet och fokusera mer på det som faktiskt räknas. Och framför allt att kanske vara tacksam för det man redan har istället för att hela tiden jaga allt det som grann-tjänstemonen har skaffat sig på kredit.
      För min egen del så tänker jag utnyttja den här tiden till att vila, träna och pyssla med saker som jag tycker om (typ att brodera blommiga bokmärken och såna saker).

      Ha det fint!
      /Hon

      Radera
  3. Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, affärslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital etc.! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med en låg och rimlig ränta på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Instämmer helt i "det viktiga är att ha ordning på sig själv och sina nära och kära. Sen får resten gå lite som det går"

    Det är hemmaarbete här också. Som du skriver så ger det mycket tid till annat, inte minst lunchlöpning och massa promenader :)

    Hur går träningen nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar!

      Jag har märkt att mycket av vardagsmotionen försvinner nu när kontoret är i rummet bredvid.
      Annars går träningen fint! Just nu blir det mycket gym och gruppträning eftersom jag själv håller på och utbildar mig inom det, men det hinns med både ett och annat löppass. Synd att så många lopp har blivit inställda :( Jag hoppas iaf att ultravasan blir av!
      Hur går det med din träning?

      Ha det fint!
      /Hon

      Radera
  5. Hej!
    Här rullar det på ungefär som vanligt. Lite lugnare men inte ödsligt.

    Dags att gå med i A-kassa igen eller är det ingen fara att bli uppsagd på era arbetsplatser?

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Vad roligt att höra att det rullar på som vanligt :)
      Nope, ingen A-kassa här inte. Risken för att bli uppsagd är obefintlig. Och om det mot förmodan vill sig illa så får vi lösa det på något annat sätt :)

      Önskar dig en fin helg!
      /Hon

      Radera
    2. Skönt att höra.

      Trevlig helg!!

      Radera
  6. Jag är Jean från USA , jag hade problem med att bli gravid och föda barn efter 11år av äktenskapet, jag har varit på flera sjukhus men kunde inte föreställa sig förrän jag såg ett vittnesbörd på internet om hur Dr Adeleke hjälpa en dam med sina rötter och örter sirap.. Jag kontaktade honom utan tvekan och han sa till mig allt jag behöver göra, vilket jag gjorde därefter, till min största förvåning, jag blev gravid inom en kort period och jag är så glad att berätta för alla att jag är en mor till barn. Han är en Gud skickas så kontakta honom för alla problem på (aoba5019@gmail.com) eller kontakta honom på Whatsapp: +27740386124 

    SvaraRadera
  7. r jullån för dig och din familj att njuta av denna semester jullån är tillgängligt nu kan du ansöka vilket belopp du vill vi har ett lån för dig
    behöver du ett lån? Skicka ett mejl till
    Hej hur mår du idag ?? Behöver du ett brådskande lån nu de närmaste 6 – 12 timmarna nu utan stress eller dröjsmål REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag. Vi utfärdar lån med 2% ränta, med en snabb tjänst erbjuder vi alla typer av lån, skicka ett mejl nu för dina brådskande lån
    Skicka oss ett e-postmeddelande, vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com}
    vi har ett lån till dig ..

    SvaraRadera
  8. JAG FICK JUST ETT LÅN TILL JUL

    Jag har sett flera kommentarer från personer som redan hade fått ett lån från LAPO M-F så jag bestämde mig för att ansöka baserat på populära rekommendationer och bara för några timmar sedan bekräftade jag ett totalt belopp på 78 500 euro på mitt konto. Detta är verkligen fantastiska nyheter och jag råder alla som behöver ett riktigt lån att ansöka via sin e-post: lapofunding960@gmail.com

    SvaraRadera