I ärlighetens namn har nog inte just dödsfallen något med kursen att göra. Sannolikt kommer kursdippen av att en massa flygbolag väljer att belägga sina 737 MAX 8 med flygförbud och diverse länder förbjuder dem att använda deras luftrum. Det är den ekonomiska smällen för Boeing som styr nedgången snarare än en reaktion på dödsfallen.
Inte den kraschade individen. |
Kan det då vara värt att handla efter en så här bokstavlig krasch? Boeing har ju existerat under ett antal år och trots en bra historia av flygsäkerhet så skiter det sig med jämna mellanrum. Ungefär detsamma hände med Airbus A319/320 där autopiloten fick spel om piloterna försökte övermanövrera flygplanet, och sålunda satte nosen i backen. Airbus har vad jag vet inte gått i konkurs ännu (även om det är lite oroväckande att de har satt slutdatum för produktionen av A380 på grund av uteblivna beställningar).
Vad tror panelen? Kan Boeing lyfta förutsatt att deras autopiloter inte hittar på fler dumheter och försöker utrota mänskligheten med ca 160 personer åt gången?
Känns det inte lite som gravskändning att passa på att handla om man nu gör det?
// Han
Jag tänker mer på branchen i sig. Kommer fölk flyga lika mycket i framtiden? I min omgivning minskar flygandet mycket trots bara 30 minuters väg till Kastrup.
SvaraRaderaDet är lite ironiskt att du blir tilldelad en flygbolagsannons i panelen till ett inlägg som handlar om flygkrasch hehe.
SvaraRaderaJag hoppas att IGMR har rätt. Dessvärre tror jag att det är som med FIRE - vissa lägger om men inte den stora massan. Det skulle emellertid vara kul att kunna investera i alternativ till flyg, ex. bussresor som är betydligt mer klimatsmarta. Någon som vet?
Adsense vet vad som gäller ;) Tror att det är mycket confirmation-bias som spökar. Vi ser bara det vi vil och missar helt hur massan beter sig.
Radera