söndag 10 mars 2019

Uppdaterad Amorteringsplan

I dagarna fick både Han och Hon sina preliminära inkomstdeklarationer. Det visar sig att vi båda har betalt en massa ränta under 2018, på totalt närmare 60 000 kr tillsammans, och ska få tillbaka en massa pengar ur statskassan. Totalt landar vi på en skatteåterbäring om ca 18 000 kr.Eftersom vi är våra så kallat nya och bättre vi så kommer dessa slantar att gå raka vägen in på Blancolån no 1 i juni.

Det där
 Ihop med de förväntade inkomsterna från arbetet som röstmottagare vid valet till Europaparlamentet så räknar vi med att kunna lösa Blancolån no 1 (för närvarande ca 66 500 kr) i juni. Två månader före utsatt datum. Resultatet blir då att Blancolån no 2 (just nu ca 98 500 kr) kommer kunna slutbetalas i november. En månad tidigare än beräknat.

Dessutom kommer det under våren och sommaren att trilla in extra pengar i form av lönehöjningar, reseersättningar och semestertillägg som samtliga ska gå till att beta av våra kortfristiga skulder.

// Han & Hon

14 kommentarer:

  1. Bra jobbat. Jag känner igen mig i att nu när man får in extra pengar från nåt håll så ser man fram emot att betala av lån eller investera. Då har man kommit långt. Tidigare skulle jag direkt ha tänkt på vad jag ville köpa eller resa för pengarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Stina: haha ja tiden då skatteåterbäringen nöjesshoppas upp är förbi (om den någonsin infunnit sig).

      Annars grymt jobbat med lånbetalningarna!

      Radera
    2. Tack!
      Haha så sent som förra året lyckades vi bränna nästan hela skatteåterbäringen inom loppet av en vecka... Pengarna gick till konsertbiljetter, flygbiljetter, shopping och en dyr utehelg med vänner. Numera är detta otänkbart. I år går pengarna till amorteringen, nästa år går de rakt in på Avanza och ingenting annat.

      Radera
  2. Fin skatteåterbäring! Ni betar av lånen i grymt bra takt, keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar! Jodå, blancolånen är borta innan årsskiftet och då ska det firas! :)

      Radera
  3. Nice!
    Jag får restskatt på 700kr.

    Fick svar från kommunen att jag också ska jobba på parlamentsvalet, jippi.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Segt med restskatt, men det handlar iaf inte om nån jättesumma :)
      Grattis till platsen som röstmottagare! Skumt att ni fick vänta så länge?

      Radera
  4. Gött! Fick 1200 tillbaka men de blir fina på ISKn de med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Najs med återbäring och påfyllning av pengamaskinen! Nästa år ska återbäringen rakt in på Avanza :)

      Radera
  5. Grattis! Här blev det restskatt på ca 12000 kr. Inget konstigt egentligen. ISK-skatt ca 4500 kr, kyrkoskatt 5100 kr och resten fastighetsskatt. Härligt med skatter ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Segt med restskatt :/ Har ni funderat på att gå ur svenska kyrkan?
      Jag sköt upp betalningen av skatten på vinsten av försäljningen av min förra lägenhet, men den ska jag ta tag i under nästa år. Blancolånen kändes som en högre prio i år ^^
      The Brave Little Pengamaskin har jag på en aktiedepå eftersom jag inte litar på våra politiker, så jag kommer att få betala en saftig kapitalskatt den dagen jag börja sälja av tillgångarna...

      Radera
  6. Alla former av bonusar, övertidsersättning, återbetalning på skatt ska man försöka hålla utanför den ordinarie budgeten och göra som ni gör. Vi har alltid också sett till att öka månadssparandet motsvarande löneökningarna. Bra jobbat och kämpa på. Det kommer att ge resultat!

    SvaraRadera