lördag 3 augusti 2019

Ett samtal till Tele2

Vi är fortsatt på krigsstigen mot våra fasta månadskostnader. Sakta men säkert kapas de en efter en i vår strävan efter lägre månadsutgifter.

Hittills har vi gjort sett över våra försäkringar (trafikförsäkring, hemförsäkring och livförsäkring), lämnat både facket och A-kassa, tagit bort ett extratillägg för bredbandet så att hela bredbandet numera ingår i avgiften till BRF-föreningen, sänkt räntan på våra blancolån och lite annat smått och gott.

Den här gången var det dags att se över våra mobilabonnemang. Båda två är kunder hos Tele2 sedan många år tillbaka. Dock är månadskostnaden på 249 kr per person lite väl saftig, framför allt med tanke på alla bloggare som har Vimla och verkar betala en bråkdel av vad vi betalar. Vi hade egentligen inga planer på att byta till Vimla eller någon annan operatör eftersom vi är nöjda med Tele2, och just Vimla hade inga erbjudanden som passade oss (antingen för lite eller för mycket surf). Men det skadar ju inte att försöka få ned månadskostnaden, eller vad säger panelen?

 
Undertecknad ringde till Tele2:s kundtjänst och samtalet förlöpte ungefär som följer:

Utbrytningen: "Hej, mitt namn är Hon (insert det riktiga namnet) och jag skulle vilja avsluta mitt abonnemang hos er"
Tele2: "Vad tråkigt! Hur kommer det sig att du inte vill vara kvar hos oss?"
Utbrytningen: "Jag har hittat ett mycket billigare abonnemang och dessutom med mer surf"
Tele2: Paus...
Tele2: "Vad tråkigt och så ska det absolut inte vara! Skulle du kunna tänka dig att vara kvar hos oss om vi gör något åt din månadskostnad?"
Utbrytningen: "Det kan jag absolut tänka mig, men det beror så klart på vad ni kan göra åt priset. Och dessutom behöver jag mer surf."
Tele2: "Dröj kvar en stund så ska jag se vad jag kan göra"
Paus
Tele2: "Vi vill så klart ha kvar dig som kund. Vad sägs om att vi ger dig en rabatt så att din  månadskostnad sänks med 100 kr samt höjer din surfpott med 6 GB. Den totala kostnaden blir 149 kr i månaden".

Undertecknad accepterade erbjudandet och tackade nöjt för sig. Fria samtal och sms samt 8 GB surf för 149 kr i månaden, helt ok yield för några minuters telefonsamtal. 10 minuter senare ringde Han samma telefonsamtal och fick samma rabatt.

Den totala besparingen är alltså 200 kr per månad eller 2400 kr per år. Målet med att sänka månadskostnaderna för våra mobilabonnemang är att betrakta som uppnått för den här gången.

Dagens visdom är med andra ord att man måste våga ringa och förhandla! Varken banken, telekomoperatören eller några andra aktörer kommer att knacka på dörren och erbjuda dig lägre avgifter för diverse tjänster och produkter. Det är du, och bara du som måste göra jobbet. Fastän det känns jobbigt och obehagligt så är det värt det i slutändan.

Kampen mot månadsutgifterna fortsätter!

// Hon

7 kommentarer:

  1. Jag hatar just att ringa sådana samtal - för feg... Kanske en affärside för er? Ni ringer och prutar åt andra och får provision...
    FBM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för tipset, det där var ingen dum affärsidé förutom att jag också hatar att ringa den typen av samtal :D Att förhandla med banken är värst tycker jag, men skam den som ger sig :)

      Radera
  2. Hej!
    Superbra!
    Jag har precis sagt upp mitt abonnemang hos Tele2. De ville också ge mig bättre pris men jag byter till Vimla ändå. Dottern har nu ett abonnemang som kostar 0kr/månad.

    Jag byter till Vimla också.
    15 GB för 95Kr/månaden de första 3 månaderna. Eftersom det går att spara surfen räknar jag med att ha ca 35GB i potten efter dessa tre månader. Då byter jag till deras billigaste abonnemang.
    Då kostar det 90kr/månad. Förhoppningsvis lyckas jag värva några fler och ringer ännu billigare.

    Dottern har ca 60gb sparat så på resa har vi kopplat upp oss på hennes surf vi telefonens internetdelning.

    Mamma betalar? byter i slutet av året till Vimla.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB? :)

      Tack för din kommentarer! Det är många som har Vimla och det lockar helt klart att man kan spara surf och få ned sin månadskostnad genom att värva nya användare.

      Däremot så har jag hört från flera håll om att det har varit rätt mycket strul i samband med överföringen av själva numret och att det är svårt att komma i kontakt med deras kundtjänst om något krånglar. Så det avskräcker lite. Har ni haft den typen av problem eller funkar det bra?

      Med vänliga hälsningar
      /Hon

      Radera
    2. Inte haft något strul än med dotterns abonnemang.
      Mitt flyttar till Vimla den 30/8.
      Får återkomma med svar om den flytten.

      Mailade dock med dem innan jag bytte till Vimla och det gick smidigt.

      Mvh PB?

      Radera
  3. Hade också en kompis som gjorde så, och med samma utfall. Men går det att spara surfen? Hur som helst, allt som blir billigare är ju bra, men för min del har jag upptäckt att täckningen från sommarstugan faktiskt är bättre med Vimla än Tele2.

    Men mycket bra att ni ringde, jag ska göra samma med mitt försäkringsbolag i veckan!

    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise :)

      Tack för din kommentar! Vad roligt att höra att det gick bra för din kompis, ännu ett exempel på att faktiskt lönar sig att ringa för att få ner priset. Tyvärr så har inte Tele2 samma upplägg som Vimla så det går inte att spara surf på det sättet.

      Lycka till med försäkringsbolaget, jag håller tummarna! :D

      Med vänliga hälsningar
      /Hon

      Radera